Design Thinking versus Innovatie
Wat Design Thinking met name onderscheidt van andere innovatiestrategieën is de mensgerichtheid. Wat hebben mensen nodig? Wat zijn hun pijnpunten? En dan niet vanuit marketingperspectief (traditioneel: de vraag waar mensen behoefte aan hebben en het bestaande product of dienst verbeteren). Het is meer antropologisch (observatie van mensen in hun omgeving om hun leven te begrijpen en latente behoeften te ontdekken). Hierdoor heeft Design Thinking, naast het ontwikkelen van totaal nieuwe producten, ook de kracht om bestaande producten of diensten een nieuwe vorm of betekenis te geven. Dat leidt tot het aanspreken van nieuwe doelgroepen, markten of business modellen.
Innovatie is goed begrijpen wat je gebruiker wil en daar gepast op inspelen.Bij The Argonauts hebben we vaak het gevoel dat veel mensen en bedrijven op zoek zijn naar die ene oplossing of innovatie die alles gaat waarmaken. Die bestaat meestal niet. Het beste wat je kan doen, is om je ogen op te houden en een soort radar te ontwikkelen voor wat er gaande is in de wereld. Kijk naar hoe de wereld aan het veranderen is en denk na over wie jij als bedrijf wil zijn in die nieuwe wereld. Op die vraag bestaan er veelal talloze antwoorden, maar dan komt het erop aan om daarin een duidelijke keuzes te maken.” Xavier The Argonauts.be |