De tijd dat we China enkel kennen van “made in China” is definitief voorbij. China heeft de laatste 10 jaar een duizelingwekkende inhaalbeweging gemaakt op het vlak van infrastructuur, technologie en way of living. Ondertussen worden de rollen stilaan omgedraaid en kijkt het Westen met verbazing naar de snelheid waarmee het land innoveert. Een combinatie van centraal gestuurde strategie en een extreme focus op data en de klant vormen de motor van deze ontwikkeling.
Artificiële intelligentie, data en digitale technologie staan hierbij centraal, zo kan je met een app zoals WeChat zowat alles regelen, kopen én betalen via chatbots en spraak. Naast leiderschap in “new retail” met bedrijven als ByteDance, Meituan-Dianping, Alibaba en JD nemen de Chinezen echter ook het voortouw op verschillende andere gebieden zoals digital health, mobiliteit, IoT, enz. Denk maar aan bedrijven zoals BYD, Tencent, Sensetime, Huawei en Ping An.
Deze keer nemen je mee naar bedrijven, innovatie-hotspots, incubators en verassende retail locaties in Shenzhen en Hong Kong.