Voor de fysieke detailhandel wordt het als maar moeilijker om overeind te blijven. Dit door de enorme keuzenvrijheid die de consument heeft en de marktomstandigheden die steeds wankeler worden. Zo was 2017 het slechtste jaar ooit voor de fysieke detailhandel. Zo sloten er in de Verenigde Staten 200 procent meer winkels hun deuren dan in 2016. Zelfs tijdens de financiële crisis van 2008 wierpen er niet zoveel winkels de handdoek in de ring.

De reden dat al deze winkels sluiten is dezelfde reden als waardoor ze altijd al sloten: ze voldoen gewoon niet aan de behoeften en de eisen van hun klanten. Nieuwe technologieën kunnen merken en handelaars helpen waardevolle bedrijfsefficiënties te genereren en de gehele klantervaring en waardepropositie te verbeteren.
“Het grootste voordeel van technologie in de mode is de mogelijkheid om consistentie te bieden en de winkelpatronen van de klant te personaliseren”
– Robert Burke, CEO van adviesbureau Robert Burke Associates.
In de mode industrie is men traag geweest om veel van deze mogelijkheden te benutten. Er wordt wat aan het oppervlak gekrabt van technologieën zoals virtual reality of artificial intelligence, aldus Doug Stephens, een futurist in de detailhandel en auteur van “Reengineering Retail: de toekomst van verkopen in een post-digitale wereld.” Modebedrijven die daadwerkelijk de juiste technologieën inzetten, zullen hun concurrentievoordeel namelijk kunnen vergroten door producten en winkelervaringen te personaliseren en logistieke processen te verfijnen die knabbelen aan budgetten. “We kunnen ons nu al een punt voorstellen waar de marge van fouten bij het winkelen door consumenten voor kleding – zowel online als offline – bijna nul zal zijn.”
Business of Fashion somt vijf belangrijke technologische innovaties op die merken en verkopers kunnen helpen om hun bedrijf te laten groeien.
1. Artificial intelligence
Wie vandaag aan ‘technologie’ denkt, denkt bijna automatisch aan artificial intelligence. Het is dan ook een van de grootste technologische ontwikkelingen in het bedrijfsleven de laatste jaren. Het bied de mogelijkheid om grote en diverse datasets om te zetten in verrijkte informatie die snelheid, kosten en flexibiliteit in de waardeketen kan helpen verbeteren. Zo kan het merken en handelaars helpen met voorspellende prognoses, capaciteitsplanning en merchandising. Dit vertaalt zich naar het feit dat consumenten kunnen profiteren van de voordelen van een betere beschikbaarheid van producten en snellere, nauwkeurigere leveringen. Naast supply chain-voordelen kan AI ook helpen om een soepelere browse-ervaring te creëren en de klantenbinding te verbeteren door middel van personalisatie. Online platforms zoals Amazon, Alibaba, JD.com en Zalando gebruiken AI-verbeteringen om nauwkeurige productzoekresultaten te genereren en virtuele etalages te tonen die zijn toegesneden op individuele kopers op basis van hun unieke kenmerken en voorkeuren.
3. Blockchain
De onderliggende technologie die cryptocurrencies aanstuurt, zoals Bitcoin, blockchain, is een gedecentraliseerd en gedistribueerd digitaal record dat nieuwe mogelijkheden biedt voor het beheer van productveiligheid, authenticiteit en ethische normen. Records kunnen niet worden gewijzigd nadat ze aan de blockchain zijn toegevoegd. Het meest voor de hand liggende gebruik van deze technologie in de mode is het verifiëren van de originaliteit van een kledingstuk. Microchips die blockchain gebruiken, kunnen een klant met volledige zekerheid vertellen of een kledingstuk echt is of een imitatie; of het werd gestolen, waar het werd gemaakt en de algemene geschiedenis van het product. Al deze informatie kan via een smartphone toegankelijk zijn en kan helpen namaak en diefstal te voorkomen. Blockchain kan detailhandelaren helpen meer vertrouwen en merkloyaliteit te krijgen gedurende de hele levenscyclus van het product, omdat het consumenten niet alleen kan vertellen waar een item is gemaakt, maar ook door wie het is gemaakt, de omstandigheden waarin ze werkten en hoeveel ze werden betaald. Shoppers kunnen ook meer te weten komen over de samenstelling van een kledingstuk, waar de stof is gekweekt en welke chemicaliën zijn gebruikt. De technologie moet echter nog breder worden onderzocht door de mode-industrie. “Dit is in de beginfase en merken denken er nog niet over na,” zei Seara van BCG, eraan toevoegend dat de grootste uitdaging voor mode het vinden van “de mensen zou zijn die met de technologie kunnen werken en deze kunnen implementeren.”
5. Gezichtsherkenning
Eerder werd gezichtsherkenning meestal gebruikt om te helpen bij strafrechtelijke onderzoeken of het ontgrendelen van smartphones. Maar “de recente release van de iPhone en de FaceID-technologie heeft ons dichter bij het brengen van gezichtsherkenning bij de massa gebracht“, aldus McCormick van Beringea. Diners bij KFC in China kunnen nu hun maaltijden betalen met behulp van een gezichtsherkenningssysteem. Walmart heeft eerder een patent aangevraagd dat gezichtsherkenning zou gebruiken om verschillende niveaus van klanttevredenheid te identificeren. Union Pay heeft op gezichtsherkenning gebaseerd betalingssysteem geïntroduceerd. En JD.com heeft onlangs aangekondigd dat het honderden onbemande winkels opent, die gezichtsherkenningstechnologie gebruiken om de betaling voor producten te registreren. Een gezichtsherkenningstool gekoppeld aan camera’s in geavanceerde winkels kan het personeel helpen hun service te verbeteren door inzicht te krijgen in het online en offline profiel van de klant.
Bron: Business of Fashion
2. Augmented reality
Augmented reality werd in het leven geroepen in 1992 in de medische sector. Sindsien is AR enorm geëvolueerd maar vaak wordt het nog steeds behandeld als een nieuwigheid in plaats van echte problemen in de mode op te lossen. In tegenstelling tot virtual reality (VR), heeft AR minder obstakels voor acceptatie. In tegenstelling tot de laatste, vereist dit geen speciale hardware, omdat het is gebouwd om te werken met smartphones en tablets – apparaten die al beschikbaar zijn voor de meeste consumenten in de ontwikkelde wereld. In de cosmetica sector werd AR al vroeg omarmd. L’Oréal is een van de vele cosmeticabedrijven die AR-gerichte apps aanbiedde waarbij mensen makkelijk verschillende combinaties van verzorgings- en make-up producten konden testen. 13 procent van de gebruikers die de lipstick via de app probeerden klikte in 2017 ook op de knop ‘kopen’. Sommige modemerken beginnen de kansen te verkennen. In januari 2017 onthulde Gap een digitale kleedkamer, ontwikkeld door Avametric in samenwerking met Google, waarmee consumenten kleding kunnen “passen” zonder in een winkel te hoeven stappen. Brillenmerk Warby Parker gebruikt een combinatie van gezichtsherkenning en augmented reality, zodat klanten kunnen zien hoe ze eruitzien met verschillende modellen. In januari 2018 patenteerde Amazon een slimme spiegel die AR gebruikt om kleding virtueel over te plaatsen op gebruikers, om hun look te stylen. “Het is de ideale mix van digitale technologie die leeft in de fysieke wereld,” zei Bloom, chief executive van San Francisco start-up Avametric. Door klanten virtueel kleding te laten dragen, legt de ervaring geen beperkingen op aan het aantal items dat kan worden uitgeprobeerd, wat betekent dat klanten gemakkelijk kunnen worden overgehaald om meer kledingstukken te verkennen dan ze normaal in de winkel zouden doen. Wat online retailers betreft, het kan het aantal geretourneerde artikelen verminderen, een frustratie in de hele branche.
4. Contactloos winkelen
Hightech geautomatiseerde gemakswinkels infiltreren Beijing en Shanghai. Aangedreven door WeChat, een Chinese mobiele berichtenservice, vereisen deze onbemande winkels geen afhandeling, geen geld en geen verkopers. Klanten scannen QR-codes om de winkel te betreden en producten te selecteren en betalen vervolgens met hun mobiele WeChat-portemonnee. Zara heeft self-checkout-stations geïntroduceerd in een nieuwe 65.000 vierkante meter grote winkel in Madrid, de grootste winkel ter wereld, die in april vorig jaar werd geopend. Amazon is ook bezig met het testen van een Amazon Go-winkel waar er geen kassa’s zijn en Walmart is van plan tegen eind 2018 een contactloze winkel in Long Island te lanceren. Contactloos winkelen helpt om het afrekenproces meer naadloos, efficiënt en gemakkelijk te maken door gedoe zoals lange kassa-lijnen of ongelegen uren weg te nemen. Toch accepteert de helft van alle retailers nog steeds geen contactloze betalingen, hoewel de ‘touch-and-go’-uitgaven naar verwachting de komende vier jaar met meer dan 300 procent zullen stijgen. “In de detailhandel wordt betalen vaak behandeld als iets dat losstaat van de ervaring. Je hebt een geweldige winkelervaring en als het voorbij is, is het tijd om te betalen. Maar de handeling om een winkel uit te checken, maakt deel uit van de ervaring, “zei Stephens. Veel winkeliers hebben al de mogelijkheid om kassa’s te elimineren, maar of ze ervoor kiezen om dit wel of niet te doen, is ‘een merkbeslissing’, zei hij. “Hoe je dat aanpakt, hangt af van het merkverhaal dat je vertelt, de positionering van je merk en uiteindelijk de ervaring die je probeert uit te werken en te beheren.“
The New Business of Fashion
De mode-industrie ondergaat grote veranderingen. Nieuwe spelers, nieuwe technologieën, nieuwe distributiekanalen en vooral … nieuw klantengedrag. De impact ervan wordt door iedereen in de sector gevoeld. Kom samen met ons van 18 tot 20 november later dit jaar mee naar Londen tijdens ons leertraject en wordt ondergedompeld in de mode-industrie van morgen.